søndag, august 22, 2010

Endelig søndag!

Aller først må jeg takke for alle gratulasjonene i forbindelse med min 2. plass i boligdrømmen 2010 og for alle Butikk gratulasjoner. Tusen takk- derer snille!

I dag skal vi ha en normal og butikk fri søndag her i huset. Husbonden er i gang med å male Celines soveromsdør, mens jeg og Celine har bakt både sjokoladekake og rundstykker. Celine har vært litt sint på meg fordi jeg har måtte vært mye på butikken i det siste. Nå er vi igang med å rette opp det :) Når vi baker får Celine gjøre det aller meste selv.




Her baker vi Mor i Nords beste rundstykkeoppskrift. Den har vært relativt hemmelig, men jeg spurte henne i dag om jeg kunne dele den- og det fikk jeg:)

2,2 kg hvetemel
300 gram sammalt hvete grov
1ts salt
1ts sukker
100 gram margarin
2 pk gjær
1 liter vann
1 liter melk

Bland det tørre og smuldre margarin i.  Varm opp vannet og bland i kald melk til du får 37 grader. Rør gjæren i temperert væske . Ha væsken i det tørre og elt deigen. (deigen blir litt løs, men jeg har godt med mel på bakebenken) Deigen heves til dobbel størrelse. Bak ut rundstykker, jeg pleier å få 40 stykker. Perfekt til å fryse ned og varme opp til frokost. 


God Søndag
Christine

12 comments:

Barbros lille atelier sa...

Baking er en koselig aktivitet for store og små:-) Her i huset er vi glade i å bake rundstykker, så nye rundstykkeoppskrifter mottas med takk!

Fantastisk flott butikk du har fått! Gleder meg til å handle der neste sommer.-) Kos deg og nyt fridagen! Det har du fortjent:-)

Klem

Anonym sa...

Hei,

Gratulerer med en flott andre plass og en enda flottere butikk. Der tror jeg det hadde vært gøy å handle. Synd jeg bor så langt sør i landet.

Celine har blitt så stor i det siste synes jeg. Skikkelig søt :-)

Ha en fortsatt fin søndag.

Hilsen
Trine (som stadig er innom bloggen din, men som enda ikke har en selv)

Unknown sa...

Så deilig med en fridag etter det racet du har hatt i det siste;-)
Forsinkede gratulasjoner til hederlig plassering i Boligdrømmen og åpningen av butikken herfra!
Ha en flott dag;-D

Klem fra Grete

Anonym sa...

Har kost meg med bloggen din titt og ofte, men jeg er ikke flink å legge igjen kommentarer.
Gratulerer med 2.plassen i konkurransen og med ny butikk. Har handlet der, og den var veldig lys og trivelig med mye lekkert! Og den disken du har dekorert var jo bare rålekker!

Lykke til videre :-)

Karina sa...

Herlig med søndager hvor man har tid til baking :) Forresten, jeg er på jakt etter en kjøkkenmaskin og kunne tenke meg en Kenwood. Hvor mange watt har din og er du fornøyd med den?

Ønsker dere en knallfin søndag!

Klem Karina (enda lengre nord enn dere hehe)

Anonym sa...

jeg har samme rundstykkeoppskrift, men jeg tilsetter et beger cottage cheese. Anbefales


Fast leser!

Emidoras verden sa...

Kan tenke meg det er godt å slappe av etter en hektisk uke:)
Flott butikk du har Christine!
Gleder meg til å se den "live"
Skal prøve å komme innom en av de nærmeste dagene.
Kos deg med en velfortjent fridag!!

Karin sa...

Hei.

Skulle gjerne likt å vite kor lenge disse rundstykkene skal stekes og temperatur ;O)

SÅ nydelig ei jente du har!!!

Heidi sa...

Jeg elsker når du deler oppskrifter. :)Alt jeg har laget har blitt utrolig vellykket. De svenske kanelbollene blir en ren nytelse hver gang. Bruker den deigen til boller også jeg. Så nå skal jeg jaggu prøve disse også!

Grattis med 2 plassen ja, og ikke minst butikken.

Ha en super søndag videre.

Klem fra Heidi

Anonym sa...

Hei Christine, ser på bildet at dere har fått hvite fliser, akkurat like som jeg ønsker meg, på det nye kjøkkenet deres. Har du lyst til å lage et kjøkkeninnlegg hvor flisene kommer tydeligere frem? Er det lov å spørre hvor dere har fått tak i det?

Mvh fast leser

Chic - Romantique sa...

Er dette de berømte rundstykkene det blogges om rundt der om? :)
Må prøves har jeg forstått!

Fin blogg, du følges herved :)

Anonym sa...

Hei
Hvor lenge skal rundstykkene stekes og hvilken tempratur :)